معرفی رشته کاردانی حرفه ای مدیریت امور دفتری

مقدمه:

توسعه و تکامل اشکال مختلف زندگی در جوامع انسانی و توسعه صنایع، سازمان های مختلفی را پدید آورد. وجود یک نظام اداری صحیح و منظم را اجتناب ناپذیر می کند. و همچنین رشد تکنولوژی وفناوری های جدید که برای تامین نیازمندی های روزافزون اجتماع ضروری به نظر می رسد. امروزه مسائل و سازمان های متنوع و متفاوتی وجود دارد که برای به حداکثر رساندن اثربخشی و کارایی افراد و همسو با فناوری جدید اطلاعاتی ضمن آشنا ساختن آنان با محیط و علوم جدید و توجیه آنان براساس نیاز، سازمانها و موسسات آموزشی نیاز به فعالیت دارند. بدین منظور و جهت تسریع در متخصص ضروری می نماید. از این رو رشته مدیریت امور دفتری و اصول مدیریت، راههای صحیح برخورد با ارباب رجوع را آموخته و موجبات انجام سریع و صحیح امور مردم را فراهم خواهند ساخت.

 

تعریف و هدف:

آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمانها، ادارات، مدارس جهت اشتغال در پست سازمانی مدیر، مسئول، کارشناس و متصدی امور دفتری.

آموزش نیروی انسانی علاوه بر مزایای فردی دارای برخی مزایای سازمانی نیز به شرح ذیل می باشد:

- بهبود دانش، مهارت و توانایی های شغلی در تمام رده های سازمانی

- کمک به افراد در شناخت اهداف سازمان

- کمک به افراد در داشتن تصویر ذهنی بهتری از سازمان

- درک و اجرای درست سیاستهای سازمانی

- اثربخش کردن حل مسئله و تصمیم گیری افزایش بهره وری و کیفیت فراگیر

 

ضرورت و اهمیت:

  • تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاق قادر به مدیریت صحیح . عمل دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکتهای تجاری، بازرگانی و... باشند.
  • آشنایی رده هایی از نیروی اجرایی و امور دفتری در تشکیلات سازمان با وظایف مدیران و فناوری جدید اطلاعات (برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی)
  • کمک به مدیران در شناسایی و دستیابی به اهداف سازمان
  • ارتقائ دانش و مهارت لازم در سطح سازمان در انجام عملیات امور دفتری
  • حلقه ارتباطی بین مدیران، معاونان، کارشناسان و سایر کارکنان ارتقائ دانشی و مهارت لازم در خصوص آیین نامه ها و مقررات و ضوابط اداری آموزشی
  • ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران شود
  • تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بروکراسی بیمورد نقش عمده و اساسی ایفا کند.

 

قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف- گزارش نویسی و مستند سازی

ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)

پ- انجام کار گروهی

ت- طیفه بندی و پردازش اطلاعات

ث- بهره گیری از رایانه

ج- برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ- اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE)

ر- تفکر نقادانه و اقتضایی

ز- خلاقیت و نوآوری

 

قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:

  • انجام کلیه امور مربوطه به مکاتبات اداری به صورت رایانه ای (اتوماسیون اداری)
  • تهیه و تولید برخی از نرم افزارهای مورد نیاز
  • جمع آوریی اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن برحسب مورد
  • نصب و راه اندازی سیستم ها و توجیه سایر کارکنان در صورت نیاز
  • جمع آوری اسناد و مدارک و بایگانی آن به شیوه سیستمی و...
  • برقراری ارتباط اجتماعی مناسب با مسئولین و اربا رجوع

 

مشاغل قابل احراز:

  • مسئول دفتر (شرکت ها، سازمان ها، آموزشگاه ها، ادارات و...)
  • مسئول بایگانی و دبیرخانه
  • کاردان امور دفتری

 

 

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: (رشته تحصیلی دیپلم-گواهی سلامت...):

  • دارا بودن دیپلم کامل متوسطه نظام جدید و یا قدیم متوسطه
  • دارا بودن شرایط عمومی ورود به دانشگاه
© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه جامع علمی - کاربردی، مرکز استانداری تهران می باشد. طراحی و توسعه: مهر 1394

منوی اف کانواس