معرفی رشته کارشناسی حرفه ای حسابداری دولتی

مقدمه:

انجام دادن یک عمل و حتی برخورداری از یک عمل مستلزم تصمیم گیری و لازمه تصمیم گیری، آگاهی است. برای آگاهی بایداطلاعات موجود درباره موضوع تصمیم را گردآوری و اطلاعات موثر در تصمیم گیری را انتخاب نمود،و براساس این اطلاعات،تصمیمات مختلفی را که می توان نسبت به یک موضوع گرفت تعیین و آثار و نتایج هر یک را ارزیابی کرد. در این صورت تصمیمی که در نهایت گرفته می شود آگاهانه و معقول خواهد بود . عمده ترین نوع اطلاعات موثر در اغلب تصمیمات، اطلاعات مالی است. از این رو هر موسسه ای در هر اندازه و با هر شکل حقوقی و هر نوع سازماندهی باید سیستمی را بکار گیرد که اطلاعات مالی قابل اعتماد و موثر در تصمیم را به موقع فراهم آورد و در اختیار تصمیم گیرندگان مختلف بگذارد.

 

تعریف و هدف:

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.حسابداری به به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات،داده های خام مالی را دریافت نموده آنها را به نظم در می آورد. که هدف از تدوین این رشته  وگرایشها،آموزش و پرورش افرادی است که بتوانند در موسسات بازرگانی، خدماتی،تولیدی و غیر انتفایی این مهم را به سرانجام برسانند.

 

ضرورت اهمیت:

حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان به وجود آمده است. به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیتهای اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازها های اطلاعاتی ،توسعه یافته است. از سوی دیگر انجام سرمایه گذاری یکی از مواد ضروری و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایه گذاران نیز از بعد عرضه سرمایه، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خود را به سویی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد. این در حالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکت ها ، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابداری است.

 

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:

الف- تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه

ب- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

پ-مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

ت-بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها

ث-کارآفرینی،خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار

ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ-برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت،ایمنی و محیط زیست

ح-برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای

خ-تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

د-تفکر نقادانه و اقتضایی

ذ-خلاقیت و نوآوری

 

قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:

فارق التحصیلان این دوره دارای قابلیت ها و توانایی هایی به شرح زیر می باشند:

  • بکارگیری اصول و استاندارهای حسابداری و توانایی انجام عملیات حسابداری مرتبط
  • طراحی و اجرا و پیاده سازی سیستهای حسابداری

شناخت حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده و حسابرسی پیشرفته و سیستم های حسابداری

شناخت اصول تنظیم  و کنترل بودجه و قوانین مالی حاکم بر کشور

شناخت سیستم حسابداری موسسات دولتی و غیر انتفاعی

چگونگی خرج در سازمان های دولتی و عمومی کشور

 

مشاغل قابل اجرا:

کارشناس حسابداری

کارشناس مسئول دایره حسابداری

کارشناس مسئول هزینه ها و وصول درآمدها

کارشناس بودجه و حسابداری دولتی

کارشناسی مالی دولتی و ذیحسابی

کارشناس امور مالی سازمان های دولتی

تحلیل گر قوانین مالی دولتی

 

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:

دارا بودن مدرک کاردانی در رشته های حسابداری ، حسابرسی،مدیریت و سایر رشته های مرتبط

سایر کاردانی ها به شرط گذراندن دروس جبرانی

داشتن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

 

طول و ساختار دوره:

دوره کارشناسی حرفه ای مبتنی برنظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلت ها و مهارت های عمومی و حرفه ای به 2 بخش "آموزش در مرکز مجری" و "آموزش در محیط کار" تقسیم می شود.مجموع واحدهای هر دوره بین 65 تا 70 واحد و مجموع ساعات آن 1700 تا 2000 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرااست. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

 

1.آموزش در مرکز مجری:

بخش آموزش در مرکز مجری شامل 60 تا 65 واحد،معادل 1200تا 1500 ساعت است.

هر واحد نظری معادل 16 ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت،هر واحد کارگاهی و پروژه معادل 48 ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب 48 و 64 ساعت در نظر گرفت.

2.آموزش در محیط کار:

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد،معادل 512 ساعت است.هر واحد کاربینی  معادل 32 ساعت و هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت می باشد.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه جامع علمی - کاربردی، مرکز استانداری تهران می باشد. طراحی و توسعه: مهر 1394

منوی اف کانواس